نبذة عني

قال -تعالى-: (وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّـهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ).

السلام عليكم, "حابب أقول إني متفهم جدًا الحيرة اللي ممكن تواجهك لما تيجي تتعامل مع البيانات، من أول مرحلة جمعها يدوي من مصادر مختلفة زي الويب أو أي مصدر تاني، وبعدها تنظيفها وتجهيزها علشان تبقى جاهزة للتحليل، واللي بيكون صعب وطويل ومحتاج مجهود كبير، لحد ما تبدأ فعليًا تحلل البيانات دي وتطلع منها معلومات تفيدك وتساعدك تكبر شغلك أو تحل مشكلة معينة. أنا هنا علشان أساعدك في كل ده وأحول البيانات لأداة قوية تدعم قراراتك في شغلك.

ليه بقول إني متفهم الحيرة دي؟
لأنني درست كتير في مجال تحليل البيانات (Data Analysis)، وعلوم البيانات (Data Science)، واستخراج البيانات من الويب (Web Scraping)، وكمان تعلم الآلة (Machine Learning) باستخدام لغة البايثون. اشتغلت على مشاريع كتير بدأت من استخراج البيانات من صفحات الويب بمختلف أشكالها، سواء كانت بيانات غير مرتبة، جداول، وإخراجها بصورة سليمة. بعد كده قمت بتنظيف البيانات وتجهيزها للتحليل أو لتطبيق خوارزميات التعلم الآلي. كمان اشتغلت على تحليل البيانات لاستخراج معلومات قيمة تفيد البيزنس فعليًا، وتساعد في اتخاذ قرارات فعّالة، وبالتالي تشيل فكرة الحيرة دي تمامًا. مش بس كده، لكني درست واشتغلت في تقنيات متقدمة زي خوارزميات التعلم الآلي (Machine Learning) لحل مشاكل البيزنس بشكل مبتكر وفعّال يقدر يحل مشكلتك اللي كنت متخيل إنها ملهاش حل.

وعشان كده هتلاقيني معاك خطوة بخطوة إن شاء الله في كل ما يخص البيانات، وهبقى متفهم مشكلتك وأساعدك بإذن الله من أول استخراج البيانات وتجهيزها سواء من الويب أو أي مصدر تاني، لحد تحليل البيانات وعمل تقرير يفيدك في تطوير البيزنس بتاعك. وكمان، لو محتاج حلول متقدمة، أقدر أطبق خوارزميات تعلم الآلة لحل المشاكل المعقدة بطريقة مبتكرة وفعّالة.

فإيه رأيك؟ نبدأ نشتغل سوا على بركة الله؟

إحصائيات

توثيقات